Het is zonder twijfel de favoriete Grand Prix van alle Nederlanders: Spa Francorchamps. De race van België wordt jaarlijks verreden rond eind augustus of begin september. Het weer is rond deze tijd van het jaar nog prachtig waardoor Nederlanders massaal richting onze Zuiderburen om Max Verstappen aan te moedigen.

Het circuit van Spa wordt door veel coureurs gezien als het mooiste circuit van de F1 kalender. Niet heel gek natuurlijk gezien de prachtige omgeving van het racecircuit. Vlak bij de Ardennen in de provincie Luik is het namelijk ook heerlijk vertoeven in de natuur. Veel Nederlanders combineren daarom ook een bezoekje aan de Formule 1 met (korte) vakantie in de Ardennen.

Naast de omgeving wordt ook de baan en entourage zeer gewaardeerd onder de F1-coureurs. Weinig locaties zijn namelijk zo compleet als Spa. Alles waar je als Formule 1-liefhebber enorm van kan genieten komt wel voorbij op een dag. Denk aan ongelofelijke inhaalactie’s, krankzinnige crashes en gedurfde pit tactieken. Bovendien wil het ook in België nog wel eens regenen, waardoor de race binnen enkele rondes kan kantelen.

GP Spa Francorchamps

Het verrijden van de GP Spa Francorchamps is voor Verstappen als thuiskomen. Geboren in België maar opgegroeid in Nederland is deze race natuurlijk dichtbij huis, familie en vrienden. De Nederlandse Grand Prix staat inmiddels al 35 jaar niet meer op de kalender waardoor Nederlanders sindsdien massaal naar buurlanden moeten om de sfeer te kunnen proeven. België ligt dan voor de hand.

In het seizoen 2017 en 2018 waren er circa 60.000 fans die de grens overstaken. Er heerst dus zeker een Max Mania en deze lijkt steeds groter te worden. In 2015 reed Max voor het eerst in de Formule 1 de GP van Spa. Het jaar erop zou hij halverwege het seizoen overstappen naar Red Bull Racing en kreeg hij van het team een eigen tribune toegewezen. Vanaf 2016 tot vandaag is de oranje tribune niet meer weg te denken uit de F1. Ieder seizoen worden er nu meer tribunes neergezet om maar aan de vraag te kunnen voldoen.

Formule 1 tickets, arrangementen en F1 reizen

Gootickets com F1 tickets

vanaf € 144,-

TUI F1 Arrangement

vanaf € 249,-

Stip reizen formule 1 reis

vanaf € 299,-

Peter Langhout f1 reis

vanaf € 169,-

Wij houden je op de hoogte !

Als eerste op de hoogte van Formule 1 ticketprijzen, arrangementen en F1 reizen. Vul hieronder je e-mailadres in en klik op ‘aanmelden’. Wij sturen je alleen een mail als wij dat écht nodig vinden.

De Oranje Tribune: Nederlandse gezelligheid

Wil je voor de ultieme Formule 1 ervaring gaan, dan is de oranje tribune dus een absolute aanrader!  Met duizenden Max Verstappen-fans en geheel in het oranje gekleed een tribune delen. De sfeer zit er altijd goed in en ongeacht het eindresultaat ben je gegarandeerd van een feestelijke dag. Naast België heeft Verstappen ook tijdens de GP van Oostenrijk en de GP van Australië een eigen tribune.

De kaartverkoop voor de oranje tribune in Spa start jaarlijks rond februari. Vanaf dat moment is het mogelijk om voor zowel de vrije training, als de kwalificatie en de racedag kaarten te bestellen. Aan de andere kant is het vanaf heden wel al mogelijk om een campingplaats te reserveren. Uit ervaring kunnen wij vertellen dat de kaarten voor zowel de camping als de racedag zeer hard gaan. In het seizoen 2017 en 2018 waren de ruim 5.000 kaarten binnen 48 uur uitverkocht.

Weet je toch een ticket te bemachtigen, dan ontvang je niet alleen een zitplaats tijdens de race, maar ook een uniek Verstappen T-shirt, keycord en een fotokaart van onze Max. Daarnaast maak je ook nog kans op een rondleiding door het Red Bull Energy Station.

De kaartverkoop van de Max Verstappen oranje tribune niet missen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang ruim van tevoren een mailtje.

F1 camping op Spa Francorchamps

Je kan natuurlijk kiezen voor een hotel of bed & breakfast in de buurt van Francorchamps, maar ook voor een camping vol met Verstappen-fans. Op een halve kilometer afstand van het circuit ligt Young Village, een camping voor jonge F1-fans die naast de race ook naar België afreizen voor een gezellig weekend. Daarom wordt er op deze camping iedere avond een feest georganiseerd, inclusief DJ en unieke sfeer.

Naast Young Village zijn er echter ook nog een aantal rustigere campings te vinden. Deze liggen iets verder van de baan en uit de buurt van al het feestgeweld. Dit komt uiteraard de nachtrust en de prijs ten goede.

Kaart F1 Spa campings

Bereikbaarheid van het circuit

De GP van Spa is gelegen in de Ardennen en goed bereikbaar met de auto (met caravan) of camper. In de buurt van het circuit liggen meerdere campings, alsook de Max Verstappen camping. Iedere campingplaats is circa 40 vierkante meter en is voor maximaal 5 personen. Ook als je niet van het kamperen bent, dan zijn er genoeg accomodaties in de buurt. Ga in dat geval voor een hotelarrangement in combinatie met ticket voor het weekend.

Een tweede mogelijkheid is om vanuit Nederland de trein naar Luik te nemen. Voor een paar tientjes heb je al een enkele reis naar de Ardennen. Neem in dat geval vanuit Maastricht naar Liège-Guillemins en stap vervolgens over op de trein naar Verviers Central. Vanuit hier neem je de bus vanaf Verviers Central  naar Francorchamps. Kijk uit naar bus 294 en/of 395. Vanaf Maastricht naar het circuit in België duurt zo’n 2 uur.

Geschiedenis van Spa – door de jaren heen

De allereerst race in de Ardennen dateert uit het jaar 1920. Toen werden er drie snelwegen met elkaar verbonden om een circuit te vormen. Heel wat jaren later werd er pas een echt circuit aangelegd om vervolgens in 1950 de eerste GP van België te verrijden. De allereerste winnaar was de Argentijnse Juan Manuel Fangio.

Zoals het circuit in 1950 werd aangelegd is het vandaag de dag al lang niet meer. Jaren na de eerste Grand Prix werd het circuit 3 meter breder, zijn diverse bochten aangepast en is er kilometers vangrails aangelegd. De laatste race zou in 1970 worden gereden omdat het circuit te gevaarlijk en onpraktisch zou zijn.

Negenentwintig jaar later (in 1979) werd het ‘nieuwe’ circuit in gebruik genomen. Het oude circuit van Spa had een reconstructie gekregen en was nu een stuk korter. Het ‘nieuwe gedeelte’ tussen les Combes en de nieuwe Paul Frère bocht, is dus eigenlijk al bijna 40 jaar oud. Vier jaar na de reconstructie, in 1983, werd de GP van Spa opnieuw opgenomen in de F1 kalender van dat jaar.

Vanaf 1983 is het circuit van Spa Francorchamps dus het circuit dat we vandaag de dag kennen. Toch is het circuit wel regelmatig nog van de kalender verdwenen. Bijvoorbeeld doordat er in België een verbod op tabaksreclame geldt. Hierdoor werd in 2003 de race geannuleerd.

Het circuit van Spa

Het circuit van vandaag de dag is ruim zeven kilometer lang en telt 20 bochten. Als langste baan van de kalender kent het circuit van Spa veel lange en rechte stukken. Mede hierdoor worden er slechts 44 ronden gereden.

Het mooie van deze Grand Prix is te vinden vlak na de start. Wanneer alle coureurs tegelijkertijd op de eerste bocht (La Source) afkomen en vervolgens naar beneden duiken om daarna Eau Rouge te beklimmen. Deze snelle bochtencombinatie is kenmerkend voor de GP van België en wordt eveneens gezien als mooiste bochten van de F1-kalender.

De laatstgenoemde snelle bochten worden direct afgewisseld met snelle doordraaiers en scherpe bochten. Vanaf bocht zestien rijden ze met ruim 300 kilometer per uur over het ‘oude’ gedeelte van het circuit. Niet veel later volgt het deel dat in 2007 een reconstructie heeft gehad: de Bus Stop chicane.

Lees ook: Wat verdient Lewis Hamilton?