Het Formule 1 seizoen is nog maar net afgetrapt en Mercedes heeft nu al een streepje voor op de rest. Het DAS-systeem is namelijk goedgekeurd ondanks de protesten van rivaal Red Bull Racing. DAS staat voor Dual Axis Steering en is een innovatief stuursysteem dat tot op heden alleen het Mercedes Racing team gebruikt.

Wat is het Mercedes DAS-systeem?

Het DAS-systeem van mercedes is een stuursysteem waarmee Lewis Hamilton en Valtteri Bottas tijdens het rijden het spoor van de voorwielen kunnen veranderen. Hierdoor kan de ligging van de auto worden aangepast voor de rechte stukken en de bochten.

Officieel mag je niet zomaar iets aanpassen dat niet onderdeel is van het stuursysteem. In de ogen van Red Bull Racing is het systeem van Mercedes geen onderdeel van het stuursysteem, daarom hebben zij bezwaar gemaakt.

De Stewards in de Formule 1 en de FIA wezen het protest van Red Bull Racing echter af. Zij concludeerden dat het innovatieve systeem niet in strijd is met de huidige reglementen. Hierdoor is de kans groot dat meerdere teams dit seizoen gebruik gaan maken van dergelijke systemen. Tot op heden is het team van de huidige wereldkampioen de enige met dit systeem.

Meerdere teams, waaronder het team van Max Verstappen overweegt al om de noviteit toe te passen. Het systeem geeft namelijk wel degelijk voordelen, maar is per 2021 wél verboden.

Mercedes DAS-systeem

Hoe werkt het DAS-systeem?

Het DAS-systeem klinkt heel ingewikkeld, maar is eigenlijk een heel simpel concept. Normaal gesproken kan een team de banden van een Formule 1 auto horizontaal en verticaal afstellen.

Bij het systeem van team Mercedes gaat het uitsluitend om het horizontaal afstellen van de banden. Teams stellen vóór de race de banden een beetje naar buiten af in de richting van de bochten. Hierdoor kan een auto gemakkelijk de bocht door.

In de bochten geeft dit vanzelfsprekend voordelen. De coureur kan namelijk de bochten scherpen aansnijden, maar op de rechte stukken geeft dit een nadeel. De auto is namelijk breder en daardoor minder aerodynamisch. Ook slijten de banden sneller omdat ze niet recht op het asfalt staan.

Het DAS-systeem van Mercedes laat Lewis Hamilton en Valtteri Botas zelf bepalen hoe hun banden staan. In de bochten kunnen zij dus de banden naar buiten duwen, op het rechte stuk kunnen de banden recht op het asfalt geplaatst worden.

Om de banden recht op het asfalt te krijgen trekt de coureur het stuur naar zich toe. Dat zorgt voor een hogere snelheid en minder slijtage. In de bochten duwt de coureur het stuur van zich af. Hierdoor gaan de banden naar buiten staan.

Alleen in 2020 is het systeem legaal

Het systeem werd tijdens de testdagen in Barcelona al getest, toen was er al wat commentaar en commotie. De FIA heeft tijdens de GP van Oostenrijk dus beroordeeld dat het systeem niet in strijd is met de huidige regelementen.

Tijdens het seizoen 2020 mag Mercedes dus de coureurs laten bepalen hoe de banden staan. Teams zijn dan ook vrij om dit idee te kopiëren en ook toe te passen. Of en wanneer andere teams het DAS-systeem zullen gebruiken is nog onbekend. Vanaf volgend seizoen is het echter niet meer toegestaan om tijdens de race de stand van de banden aan te passen.