De snelste pit stop in de formule 1 is uitgevoerd door het team van Williams Martini Racing. In 2016 zette de pitcrew van Williams Martini Racing tijdens het record tijdens de GP van Europa. Na 1.920 sec kon Felipe Massa zijn race vervolgen op nieuwe banden. Helaas voor Felipe kon hij deze gouden bandenwissel niet verzilveren en eindigde hij tiende.

De juiste pit strategie in combinatie met goede pit stops kan een race maken of breken. Die honderdste van een seconde kan namelijk bepalen of een coureur voor een concurrent de pitstraat uit rijdt of dat hij achteraan moet aansluiten.

Veel sneller dan de tijd die het team van Williams Racing in 2016 neerzette zal je ze niet snel meer zien. Het record daarvoor stond namelijk om naam van Red Bull Racing en stond op 1.923 sec. Dat bewijst maar eens hoe snel de pit stop in de Formule 1 is.

Snelste F1 pit stop ooit door het team van Williams Martini

Bij een pit stop komt het aan op meer dan alleen de banden verwisselen en wegrijden. Als lid van de pitcrew wordt er wekelijks meerdere dagen geoefend met het uitvoeren van de pit stop. Daarnaast bieden sommige teams zelfs een persoonlijk trainingsprogramma aan om deze zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Bedenk dus goed dat wanneer je je auto weer na de garage bent het ook velen malen sneller kan. Dat uitgerekend het team van Williams Martini Racing dit record in handen heeft is overigens niet heel gek. In 2016 werd er namelijk iedere race een prijs uitgegeven voor de snelste pit stop.

Van de 21 races die er in 2016 werden afgewerkt werden er 8 gewonnen door het team. Een ongekende prestatie van het team dat meteen aantoont dat de Formule 1 echt een teamsport is.

>> Kom erachter hoeveel Lewis Hamilton verdient <<

Rolverdeling van de pit crew

Een goede taakverdeling is cruciaal voor een goede pit stop. Gelukkig gaat dit bijna altijd goed en weet ieder lid wat zijn/haar taak is. een pitcrew bestaat uit veertien monteurs. De verdeling en handelingen zien er als volgt uit:

  • Een monteur krikt de bovenzijde van de auto omhoog, een ander de achterzijde;
  • Per wiel zijn er vervolgens drie personen om de wissel uit te voeren;
  • Hierbij is een monteur verantwoordelijk voor het losdraaien van het wiel;
  • De overige twee monteurs bij het wiel halen de band eraf en doen de nieuwe er op.